Ползите от дълбокия сън

Child is sleeping

Няма начин да не си гледал поне една презентация на TED talks – техните разговори са добър начин да останем актуални в по-широк спектър от теми, а точно там имаше една презентация за съня и науката за мозъка, която ни се стори интересна. Фактът, че този конкретен talk бе представен от един учен-предприемач с фокус върху съня, чиято цел в живота е "да се опита да направи седем часа и половина да се усещат като осем" само предизвика още по-силно нашето внимание.

Обещавайки да разкрие дълбоки прозрения за потенциалните ползи от съня по отношение на всичко, включително здраве, памет, и способността ни да учим, хвърлихме едно око на тази примамлива презентация озаглавена: "Ползите от дълбокия сън за мозъка - и как да получим повече от него. В краткия разговор, дори и за стандартите на TED, Дан Гартенберг засегна множество важни аспекти на съня, преди да представи своите интригуващи изследвания за новаторската технология на съня.

Със сигурност сте добре дошли да изгледате  седемминутното видео и да го чуете сами, но ние искаме да прегледаме и да обобщим някои от интересните факти за съня, а след това и новаторската технология за съня на Гартенберг, която се надяваме, че някой ден в близкото бъдеще, ще се окаже музика за нашите уши!

Липсата на сън

В днешно време средностатистическият човек получава цял час по-малко сън на нощ, отколкото нашите баби и дядовци и прадядовци през 40-те години (заедно с всички други открития), в крайна сметка е факт, че не ни достига сън.

Сънят влияе на здравето

Лошият сън е свързан с болести като Алцхаймер, диабет, сърдечно-съдови заболявания и инсулт, подсилвайки твърде често пренебрегвания факт, че недостатъчният сън е сериозен проблем за общественото здраве.

Липсата на сън затруднява връзката с другите

Отвъд физическите ефекти, липсата на сън намалява способността ни да бъдем съпричастни, затруднява връзката с другите и изобщо да бъдем едни "добри хора". Не е изненада, но също така увеличава вероятността да действаме безразсъдно и да взимаме лоши решения.

Някои мозъчни вълни могат да бъдат "биологични маркери за младост"

От трите основни етапа на съня (лек, дълбок и БДО (или бързо движение на очите)), дълбокият сън се счита за най-регенериращ. По време на дълбокия сън мозъкът има време да направи много важни неща, включително консолидиране на нова информация и спомени. Докато другите два етапа на съня демонстрират подобни мозъчни вълни на тези, когато сме будни, разграничаването на мозъчната активност под формата на делта вълни се случва само по време на дълбок сън. Като се има предвид, че дълбокият сън и съпътстващите го делта вълни намаляват с възрастта, това ги прави биологични маркери за младост.

За тези от вас, които стигнахте до тук и се чудите, защо тази подробна информация трябва да ви интересува, продължете да четете, тъй като ще говорим за предимствата на дълбокия сън (и свързаните с него делта вълни), и където приказката на Гартенберг става особено интересна. Неговата работа върху съня включва нова технология, която пуска конкретни звуци по време на сън, със същата честота, както естествените вълни по време на дълбок сън. При събуждане хората нямат спомен, дали са чули тези звуци, но измерването на мозъчните им вълни по време на сън разкрива значително увеличение на делта вълните. По-важното е, че тези внимателно изработени звуци стимулират по-дълбокия сън и подобряват паметта.